قاره آفریقا پس از آسیا دومین قاره پهناور جهان با بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر جمعیت است که دارای سریعترین رشد جمعیت بوده و حدود یک هفتم از جمعیت جهان را در خود جای داده ‌است. آفریقا از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. به لحاظ فرهنگی بیش از ۵۵ درصد از مردم آفریقا مسلمان هستند و به عبارتی می توان گفت آفریقا تنها قاره ای است که بیشتر جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند. بنابر آمار منتشر شده رشد جمعیت مسلمانان در آفریقا از بقیه قاره ها سریعتر بوده است.

این قاره بعنوان یک بازار نوظهور با متوسط رشد ۴ درصد در سال‌های گذشته مکان مناسبی براي سرمایه گذاری و تجارت به شمار می رود و توسعه صنعت، تجارت و افزایش درآمد سرانه در بسیاری از کشورها، تقاضای گسترده ای را برای کالاهای مصرفی و خدمات زیرساختی شامل انرژی، آب، حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی، ITC  و توسعه زیرساخت‌های شهری بوجود آورده و ظرفیت های فراوانی را در حوزه تجارت و سرمایه گذاری ایجاد کرده است.

چرا تجارت با قاره آفریقا

 

تجارت ایران با آفریقا به علت وسعت آن و مشکلات زیرساختی در حمل ‌ونقل و همین ‌طور فقدان شناخت کافی از بازار کشورهای آفریقایی آن‌ طورکه باید توسعه نیافته است. در حالیکه نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که برخی شاخص‌های کلیدی سبب شده تا آفریقا به عنوان بازار بزرگ آینده شناخته شود. جمعیت و نیروی کار پویا، توسعه شهرنشینی و رشداقتصادی را می‌توان به عنوان برخی از این شاخص‌ها در نظر گرفت.
    • جمعیت و نیروی کار پویا را می‌توان نخستین شاخص در زمینه تبدیل آفریقا به بازار بزرگ آینده در نظر گرفت چرا که آهنگ رشد جمعیت در این قاره نسبت به رشد جمعیت جهان به گونه‌ای است که تا پایان این قرن از هر 3 نفر ساکن کره زمین یک نفر آفریقایی خواهد بود بنابراین رشد انفجاری جمعیت آفریقا، آن را به یک بازار مصرفی بزرگ در جهان تبدیل خواهد کرد. جمعیت آفریقا تا سال 2050 دو برابر و به 2.5 میلیارد نفر خواهد رسید بنابراین این امر تقاضای گسترده‌ای برای کالاها و خدمات ایجاد، و فرصت‌های بسیاری را نیز برای سودآوری و پایداری کسب و کارها ارائه خواهد داد.
    • شاخص دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد رشد اقتصادی است. تنوع روزافزون بازارهای آفریقایی تا حد زیادی به دلیل پیشی گرفتن نرخ رشد اقتصادی این منطقه از میانگین رشد جهان است. آفریقا در سالهای آینده پتانسیل این را دارد که در مقایسه با سایر مناطق به بزرگ ترین بازار رو به رشد برای کالاها و خدمات مصرفی جهان تبدیل شود.
    • نکته دیگری که تجار و سرمایه‌گذاران سایر کشورها باید به آن توجه کنند توسعه شهرنشینی و دسترسی به بازار در آفریقاست. انتظار می‌رود تا سال 2050 حدود 56 درصد از جمعیت این قاره در مناطق شهری زندگی کنند که در این صورت تقاضای زیادی برای زیرساخت‌ها، مسکن و کالاها و خدمات ایجاد خواهد شد.
    • یکی از عوامل کلیدی که آفریقا را به کانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر و تقویت ارتباطات تجاری و نوآوری تبدیل میکند، انعقاد توافقنامه منطقه تجاری آزاد آفریقا است که انتظار می‌رود بلوک تجاریAFCFTA به بزرگترین منطقه تجارت آزاد در جهان با بازاری برای اشتغال‌آفرینی برای 1.3 میلیارد نفر و با مجموع تولید ناخالص داخلی 3 تریلیون دلاری تبدیل شود.
    • نکته: متاسفانه راهبرد ما در خصوص آفریقا عموماً فرهنگی و سیاسی بوده است؛ در حالی‌که باید با محوریت اقتصاد باشد.

نقش باشگاه تجار در قاره آفریقا

 

باشگاه تجار ایران و آفریقا در تعامل گسترده با دولتهای آفریقایی، سفارتخانه ها و کنسولگریهای آفریقایی مقیم ایران مفتخر است که برای ساماندهی تعاملات اقتصادی و تجاری با حوزه آفریقا در کشور پیشتاز بوده و با داشتن دهها کارگزار محلی در کشورهای مختلف آفریقایی برای ارائه خدمات تجاری و بازرگانی و همکاری با شرکتهای ایرانی، توانسته نقشی تاثیرگذار در روابط تجاری با این حوزه داشته باشد و با معرفی فرصتهای همکاریهای اقتصادی و تجاری آفریقای معاصر به مخاطبان و علاقه مندان قاره آفریقا موجبات ارتقاء روابط تجاری و حضور فعالان بخش خصوصی در کشورهای آفریقایی را فراهم نماید.

هدف ما ارائه مشاوره های تخصصی، برقراری ارتباطات تجاری و ارائه مفیدترین اطلاعات و خدمات تجاری به نهادهای دولتی و سازمانهای غیر دولتی و تشکلهای بخش خصوصی و همچنین فعالین اقتصادی علاقه مند به کار با حوزه آفریقاست تا قادر باشند در مبادلات اقتصادی و تجاری خود با این حوزه، مبتنی بر واقعیات تصمیم گیری نموده و بر اساس قوانین و مقررات بین المللی تجارت خود را پیش ببرند.

باشگاه تجار ایران و آفریقا به عنوان مرجع اصلی و معتبر معرفی بازارهای آفریقایی، خود را متعهد می‌داند که خدمات تجاری   مورد نیاز بخش خصوصی را به شکلی کاربردی ارائه کند تا این امکان برای مخاطبان فراهم شود که علاوه بر درک بهتر آنچه در حال وقوع است، در مورد چشم‌انداز بازارها دید وسیع‌ تری یافته و قدرت پیش‌بینی‌شان و در نتیجه موفقیت شان در تجارت با آفریقا افزایش یابد.

ما در باشگاه تجار ایران و آفریقا شما را با قوانین و مقررات تجارت و سرمایه گذاری آشنا می کنیم تا بتوانید با شرکای معتبر و مطمئن به تجارت بپردازید. لذا اگر به دنبال تنوع در بازارهای صادراتی خود و ورود به یک بازار رقابتی و نوظهور هستید، ما در باشگاه تجار راه و مسیر را به شما نشان می‌دهیم و شما را با شبکه های توزیع، واردکنندگان، تامین کنندگان و روش‌های بازاریابی و تبلیغات در کشورهای آفریقایی آشنا می کنیم و به شما کمک می‌کنیم تا از موانع عبور کنید.

موقعیت استراتژیک این قاره

 

از نظر ژئوپلیتیک قرار گرفتن آفریقا در بین قاره های آسیا و اروپا و وجود چهار آبراه استراتژیک دریایی (کانال سوئز، تنگه جبل الطارق، باب المندب و دماغه امیدنیک) اهمیت ویژه ای را به لحاظ موقعیت استراتژیک به این قاره داده است.

منطقه شاخ آفریقا، متشکل از کشورهای سودان، اتیوپی، اریتره، جیبوتی و سومالی است؛ که از نظر موقعیت جغرافیایی، یکی از مهم ترین مناطق استراتژیک جهان به شمار می آید. این اهمیت، ناشی از برخورداری منطقه از پارامترهای مهمی، نظیر احاطه بر دریای سرخ و تنگه باب المندب به عنوان گلوگاه ارتباطی اقیانوس هند به دریای مدیترانه و قاره اروپا، دروازه ورود آسیا و خاورمیانه به آفریقا، محل تلاقی تمدنهای خاورمیانه و آفریقا و خاستگاه رشد و گسترش فرهنگ اسلامی – آفریقایی است.

اهمیت اقتصادی قاره آفریقا

متأسفانه شناخت ما در مورد آفریقا همواره با ذهن و عینک غربی بوده است، آنهم شناختی ناقص و مخدوش. در حالیکه بر اساس برآوردهای بین المللی ۹۶ درصد الماس، ۹۰ درصد کروم، ۸۵ درصد پلاتین، ۵۰ درصد کبالت، ۵۵ درصد منگنز، ۴۰ درصد بوکسیت، ۱۳ درصد مس، ۵۰ درصد فسفات، ۶۵ درصد طلا و ۳۰ درصد اورانیوم جهان در آفریقا قرار دارد.

آهن، قلع، روی، سرب، زغالسنگ، سنگهای قیمتی و نیکل در آفریقا به وفور یافت می‌شود. ۱۰ کشور این قاره از جمله نیجریه، لیبی، گابن، الجزایر و آنگولا از صادرکنندگان نفت هستند. به دلیل باران های فراوان بیشتر زمینهای این قاره حاصل خیز است و جنگلهای انبوه در کنارمزارع سرسبز از ثروتهای خدادادی آفریقا محسوب می شود.

به لحاظ بین المللی مجموعه کشورهای آفریقایی حدود یک سوم اعضای سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای وابسته را تشکیل می دهند. در واقع کشورهای جهان برای پیشبرد هدفهای بین المللی خود به آرای این کشورها نیازمند هستند.

کشورهاي مهم این قاره جهت تجارت با ایران

 

با توجه به گستردگی قاره آفریقا و تنوع کشورها با سطوح توسعه یافتگی متفاوت در یک تقسیم بندی کلی قاره آفریقا را به چهار منطقه کلی که بر اساس ان بلوک بندیهای اقتصادی نیز شکل گرفته است تقسیم می کنند و در هر منطقه یکی از این کشورها به لحاظ زیرساختی و امکانات دسترسی به سایر کشورها بعنوان هاب تجاری و یا دروازه ورود به ان منطقه در نظر گرفته می شود و تجارت کشورهای پیرامونی را پوشش می دهد.

بر اساس این تقسیم بندی، کنیا بعنوان دروازه شرق آفریقا محسوب می شود که بسیاری از تعاملات تجاری و اقتصادی کشورهای پیرامونی را پوشش می دهد. در منطقه جنوب آفریقا، آفریقای جنوبی بعنوان مهمترین کشور و دروازه ورود به کشورهای منطقه جنوب آفریقا محسوب می شود. در منطقه غرب آفریقا نیز کشور نیجریه بعنوان دروازه ورود به منطقه غرب آفریقا محسوب می گردد و در نهایت در شما آفریقا کشورهای تونس و الجزایر بعنوان دروازه های ورود به منطقه شمال آفریقا محسوب می شوند.

البت ما در باشگاه تجار ایران و قاره آفریقا، براساس شاخصهای جمعیتی، قدرت خرید، زیرساختهای اقتصادی و تجاری، اشتراکات دینی و مذهبی و … علاوه بر این چهار کشور، کشورهایی را بعنوان اولویت هدف تجاری انتخاب کرده ایم که توسعه مراودات تجاری با آنها در دستور کار قرار دارد و علاقه مندان می توانند در مشاوره با کارشناسان باشگاه بر اساس نوع کالا، بازار هدف خود را مشخص نمایند.

محصولات صادراتی مهم جهت تجارت با قاره آفریقا

 

با نگاهی به کالاهای وارداتی کشورهای آفریقایی از یک طرف و ظرفیتها و توانمندیهای تولیدی و صادراتی کشورمان مهمترین کالاهایی که ظرفیت صادرات به آفریقا دارند شامل مشتقات نفتی و مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی شامل (قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، شیرآلات ساختمانی و …) مواد غذایی شامل (خرما، ماکارونی، رب گوجه، انواع شیرینی و شکلات، زعفران و …) فرش و انواع کفپوشها، محصولات فولادی، لوازم آشپزخانه، محصولات پلاستیکی، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه های ساخت نیروگاه، سد سازی، خطوط انتقال برق، ساخت پالایشگاههای کوچک، جاده سازی و ساختمان سازی را از مهمترین زمینه های همکاری اقتصادی و تجاری با آفریقا بر شمرد.