راهنمای جامع تجارت با قاره آفریقا

راهنمای کامل صادرات به قاره آفریقا

صادرات به  قاره آفریقا  اخیرا مورد توجه اکثریت تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گرفته است.  قاره آفریقا به عنوان دومین قاره بزرگ و پرجمعیت جهان یک بازار جذاب برای شرکت‌های صادرکننده و تولیدکنندگان در سراسر جهان است. تقاضا برای کالاهای مصرفی و سرمایه‌گذاری در قاره آفریقا در سال های  گذشته با سرعت مداوم رو به رشد بوده است.

ظهور طبقه متوسط ​​ثروتمند با درآمد نسبتا خوب در بسیاری از شرکت‌های قاره آفریقا تا حد زیادی در افزایش تجارت با این قاره  نقش داشته است.

درذیل چند نمونه از واردات برترقاره  آفریقا بر اساس آمار واردات و صادرات فعلی آورده شده است

 

مواد غذایی:

در حالی که آفریقا زمانی صادرکننده عمده محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر بود، دلایل بسیار زیادی  وجود دارد که شرایط پیشرفت را ایجاد کرده و اکنون بالاترین سهم بازار قاره آفریقا در واردات مواد غذایی را دارا است.

این موارد شامل جمعیت روزافزون، زیرساخت‌های بسیار ضعیف، سوء مدیریت صنایع کشاورزی محلی و ظهور طبقه متوسط ​​است با پیش بینی رشد طبقه متوسط​​، بازار واردات مواد غذایی قاره آفریقا می بایست برای مدتی به رشد خود ادامه دهد؛ به این دلیل که کمبود کارگران برای کار در بخش وجود دارد. همیشه کنیا، نیجریه، آفریقای جنوبی و آنگولا صدرنشینان اصلی منطقه هستند و حدودا  نیمی از کل واردات این قاره را به خود اختصاص می‌دهند.

مواد شیمیایی:

تقاضا بابت مواد شیمیایی در بازار های قاره آفریقا از توانایی‌ ارائه  آن در حال حاضر فراتر رفته است. نرخ کنونی رشد صنعتی و تقاضای عمومی محصولات با توجه  به جمعیت  رو به افزایش آن نیاز به واردات این محصولات را ایجاد نموده. بخش کشاورزی یکی از زمینه‌های اقتصادی قاره آفریقا است که نیاز زیادی به محصولات ایجاد کرده است.  روند رو به بالا و رشد در استفاده از روش‌های نوین کشاورزی وجود دارد که از مواد شیمیایی آلی استفاده می‌کنند..

صنعت آرایشی و بهداشتی نیز به سرعت در حال رشد است و نیاز به مواد اولیه برای تولید صابون، ادکلن، آرایش و لوازم آرایشی مختلف وجود دارد.

راهنمای جامع با قاره آفریقا

بیشتر خریداران آفریقایی، برای خرید و فروش با سود بالاتر  در کشورهای خود اقدام به خرید مقادیر قابل توجهی باتری خودرو، لاستیک، قطعات یدکی، یاطاقان ، پمپ آب و تعداد زیادی از قطعات یدکی خودرو از بازارهای خارج از کشور می‌کنند علاوه بر قطعات یدکی خودرو، با توجه به بررسی‌های انجام گرفته، عمده واردات بسیاری از کشورهای آفریقایی در سال‌های اخیر مواردی چون: لاستیک، باتری و روان کننده بوده است.

لوازم التحریر:

سرمایه‌گذاران، بازار خوب و بسیار بزرگی را برای لوازم التحریر در آفریقا پیدا کرده‌اند. این افزایش تقاضا نتیجه افزایش تعداد مؤسسات دانشگاهی و اهمیت وابستگی آفریقا به مبحث آموزش است

با توجه به توانایی پایین تولید برای این محصولات در این قاره ، تقاضای لوازم التحریر در قاره آفریقا توسط شرکت های خارج از کشور برآورده میگردد.

دبی به عنوان یکی از مطمئن ‌ترین تأمین‌کنندگان در این بخش،  با ارائه قیمت‌های رقابتی و محیطی مناسب برای تجارت صادرات و واردات به وجود آمده است

الکترونیک:

بازار قاره آفریقا هنوز نتوانسته است در بخش الکترونیک به خودکفایی دست یابد و برای تأمین نیاز روز افزون خود به لوازم خانگی و الکترونیک به تولیدکنندگان خارجی این صنعت متکی است. محصولات الکترونیکی قاره آسیا با توجه به امکانات تولید و مونتاژ مناسب و همچنین قیمت‌گذاری رقابتی، محبوبیت بسیار بالایی در بازارهای قاره آفریقا کسب کرده‌اند.

برخلاف تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی، تولیدکنندگان آسیایی دسترسی آسانی به قطعات الکترونیکی دارند و از این رو قادر به ارائه قیمت‌های پایین تر و ارزان تر  نیز هستند.

ماشین آلات و محصولات مهندسی:

این قاره فاقد پایگاه قوی و متنوع در زمینه ماشین آلات و محصولات مهندسی  می باشد و  برای تولید اکثر محصولات مهندسی نیازمند این معقوله است. آنها پایه و اساس کشورهایی برای تولید

بسیار مانند چین و هند را تشکیل می‌دهند و این‌ها را به بزرگترین صادرکننده محصولات به آفریقا تبدیل کرده‌اند. در این قسمت به طور مثال گام های مهم صادرات به کشور آفریقای جنوبی تیتر وار نام برده شده است.

پنج گام مهم صادرات به  کشور افریقای جنوبی  در سال 2021

بازار قاره آفریقا پتانسیل بسیار خوبی را برای صادرات محصولات پتروشیمی و مواد غذایی داراست. .

مهم : اطلاعات این دستورالعمل توسط کارشناسان گمرکی با سابقه تدوین شده است و بصورت کپی از سایتها نمی باشد و هر ماهه به روزرسانی می گردد

راهنمای تجارت با قاره آفریقا

پنج عامل مهم برای صادرات به کشوری مانند آفریقای جنوبی ( موارد اول  تا  پنجم یعنی معرفی مشتری )

1-اطلاعات این راهنما بر اساس آخرین بخشنامه های تجاری و بازاریابی در سال  2021 تدوین و آماده سازی شده است

2-اطلاعات کامل دریافت کارت بازرگانی

3-آخرین اطلاعات از کالاهای صادراتی قابل صدور به کشور افریقای جنوبی

4- مراحل اخذ مجوز صادرات ( استاندارد و بهداشت )

5-اموزش تنظیم اظهارنامه گمرکی از سایت epl و بارگذاری مدارک صادرات

6- هزینه های حمل و نقل دریایی به کشور افریقای جنوبی و معرفی شرکتهای حمل و نقل ایرانی به افریقا

7- معرفی بنادر  مهم کشور افریقا جنوبی

8- اطلاعات تعدادی از وارد کنندگان مواد غذایی و معدنی ( 15وارد کننده بزرگ )

9-فهرست کالاهای صادراتی ایران به کشور  افریقای جنوبی) – 500 کالای صادراتی ایران به افریقا

10-اطلاعات شرکتهای حمل و نقل ایرانی ( هوایی – دریایی و زمینی )

11-سایر اطلاعات لازم برای صادرات به قاره آفریقا

اطلاعاتی در خصوص بازار قاره افریقا

!- این بازار ، بازار بزرگی بالغ بر 300 میلیون نفر می باشد که در در این کشورها هنوز محصولات ایرانی صادر نشده است برای مثال کاشی و سرامیک و…

2-در حال حاضر خطوط کشتیرانی برای انتقال کالا به بنادر افریقایی فراهم شده است .

۳- چین و هند دو رقیب سرسخت در این بازار با حضور شرکت های بسیار زیاد سرمایه گذاری خودشان در این قاره نه برای سرمایه گذاری بلکه برای فروش محصولات ، خدمات و کشف مشتریان جدید در این بازار با برنامه ریزی و حضور موفقی وارد شدند.

محصولات صادراتی قاره  آفریقا

صادرات قاره آفریقا به جهان نیز بیشتر شامل طلا، سنگ‌های معدنی، زغال سنگ و همچنین فلزاتی مانند آلومینیوم، فروکروم و مس بوده است. شرکای عمده آفریقا نیز در حوزه صادرات کشورهای اسپانیا، فرانسه، امریکا، سوییس، چین، انگلیس، افریقای جنوبی، ترکیه و ژاپن بودند.

بیشترین محصولات وارداتی و شرکای تجاری قاره آفریقا

کالاهای وارداتی این قاره بیشتر شامل روغن‌های نفتی، قیر، دارو، ماشین‌آلات، لوازم الکتریکی، موبایل، برنج، روغن، گندم و روغن‌های صنعتی بوده است. شرکای تجاری قاره آفریقا در حوزه واردات نیز شامل کشورهای فرانسه، آمریکا، آلمان، آفریقای جنوبی اسپانیا، چین، ترکیه، روسیه و چین هستند.

موانع صادرات به قاره آفریقا:

این دو  مورد مانع از رشد حضور ایران در این قاره شده است؛ اولی بعد مسافتی  و دشواری فراهم کردن مقدمات زیرساختی حمل و نقل در این مسیر که مانع از توسعه صادرات شده و از سوی دیگر محدودیت هایی مانند تعاملات بانکی و دشواری نقل و انتقال ارز ایران امروز بیش از آنکه به نفت متکی باشد، به صادرات غیرنفتی خود نیاز دارد و در این عرصه بازارهای جدیدی برای عرضه خود نیاز دارد که این مورد باعث میشود که قاره آفریقا بکر ترین گزینه برای آینده تجارت ایران به شمار رود.

عمده ترین کشورهای هدف صادراتی:

اصلی ترین  و به طبع عمده ترین مقاصد صادراتی ایران در آفریقا در 10 سال گذشته کشورهای به ترتیب مصر، سودان، کنیا، آفریقای جنوبی، تانیزانیا، جیبوتی، موزامبیک، مراکش، نیجریه، سومالی، الجزایر و تونس بوده است

هلدینگ بین المللی کسب و کار الفجر

این آمادگی را دارد با توجه به تجربه چندین ساله در قاره آفریقا شرایط حضور تولیدکنندگان و تاجرین ایرانی و افریقایی در این بازار را به منظور حداکثر رساندن فرصت‌های تجارت، بازاریابی و توسعه صادرات و واردات فراهم آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک نمایید.

جستجو

آخرین مطالب

دسته ها

آخرین اخبار

Call Now Button