سخنرانی آقای توتونچی

مدیرعامل و رئیس هلدینگ بین المللی کسب و کار الفجر

و رئیس سمپوزیوم ایران و قاره آفریقا

سمپوزیوم فرصتهای جدید سرمایه گذاری بین ایران و قاره آفریقا

توتونچی، ضمن صلوات بر محمد و آل محمد (صل الله علیه و آله و سلم)، گرامی داشت ایام پیروزی انقلاب اسلامی، خیر مقدم خدمت میهمانان و حضار محترم در اولین سمپوزیوم فرصت های جدید سرمایه گذاری و کسب و کارهای نوین بین ایران و قاره آفریقا برای ورود تجار ایرانی به قاره آفریقا ابراز امیدواری کردند.

ایشان درادامه تراز تجاری ایران با آفریقا را متناسب با توانمندی های ایرانیان و بازار فعال آفریقا ندانست و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (سلمه الله) که فرمودند: تحریم ها در روابط بین الملل تاثیر دارند و بزرگ شدن دولت ها را مانع چالاکی آنها خواندند، بیان کردند که این موضوع باعث به حاشیه رفتن بخش خصوصی شده است.

او در ادامه صحبت های خود خاطر نشان کرد که اگر بخش خصوصی با تمام توان خود وارد عرصه تجارت بین الملل شود، به هیچ وجه تحریم ها  بر اراده ملت اثر نخواهد بخشید علاوه بر این تاکید کرد که ما در تحریم ها، در خط مقاومت حضور چشم گیر و ارزنده ای داریم و محصولات مورد نیاز خود را باوجود تحریم تامین می کنیم، ضمن اینکه ایشان رابطه تجار با مردم را رابطه ای زنجیره وار خواندند که باعث کم شدن فشار های اقتصادی و سیاسی از مردم و همینطور از دوش حاکمیت دانستند.

رئیس سمپوزیوم ایران و آفریقا، در ادامه تاکید کرد که نباید بخش خصوصی منتظر کار کردن دولت باشد، همینطور افزود دولت های ما به استثناء دولت جناب آقای رئیسی توانی بیش از این نداشته است .ایشان افزودند که دولت های قبل به جای نگاه استراتژیک به آفریقا، به غرب و اروپا این نگاه را داشتند که فایده ی آنچنانی برای ما نداشته است و بی توجهی و عدم شناخت به بازار استراتژیک آفریقا باعث شده که فقط یک اداره کل به کشورهای عربی و آفریقایی اختصاص داده شده باشد که آیا این مقدار کافیست؟!

وی در ادامه خواستار وضع قوانین تجارت در خانه ملت شد و فرمود که تراز تجاری ما با قاره آفریقا، 600 میلیون دلار در سال گذشته می باشد که در ده ماهه اخیر 200 میلیون دلار افزایش داشته است، در صورتی که ما توان مبادله 2 میلیارد دلار  در سال را داریم و کشور های آفریقایی مشتاق به همکاری می باشند اما متاسفانه مسئولین ما به اندازه کافی این اشتیاق را نداشته و فقط در حرف بوده و به عمل نرسیده است، توتونچی در ادامه افزود: اقتصاد باید بر سیاست سایه بیفکند، نه اینکه سیاست بر اقتصاد تاثر بگذارد و در خاتمه صحبت های خود بازار آفریقا را بازاری مستعد برای اجناس ایرانی معرفی کرد که ایرانیان باشد از این فرصت طلایی استفاده کنند.

سخنرانی حجت الاسلام دکتر حسینی

نماینده مجمع تقریب مذاهب اسلامی در قاره آفریقا

و رئیس مرکز اسلامی ژوهانسبورگ

سمپوزیوم فرصتهای جدید سرمایه گذاری بین ایران و قاره آفریقا

حسینی در ابتدا ضمن خیر مقدم و تبریک سالگرد انقلاب اسلامی بیان کردند که ما باید تجارت را در بعضی مواضع از دشمنان خود بیاموزیم و به بررسی اینکه چرا کشور های آفریقایی مورد توجه اسرائیل و آمریکا می باشد، پرداختند.

ایشان در ادامه خاطر نشان کردند که مقامات اسرائیلی در فکر این هستند که اگر روزی اسرائیل از بین رفت که به زودی زود انشالله از بین خواهد رفت به کجا نقل مکان کنیم؟ یکی از کاندیده هایی که قبل از اشغال فلسطین مد نظرشان بود یکی از کشور های آفریقایی می باشد، که ما می­بایست با توجه به هدف دشمن به این قاره تدابیر لازم را بیندیشیم .

او در ادامه مراسم و صحبت های خود به توضیح و در اختیار گذاشتن تجربیات خود در قاره آفریقا پرداخت.

سخنرانی  آقای موحدی فر

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

و سفیر پیشین ایران در کشورهای تانزانیا و آفریقای جنوبی

سمپوزیوم فرصتهای جدید سرمایه گذاری بین ایران و قاره آفریقا

موحدی فر، در ابتدای سخنرانی خود فرمود: با شروع  به کار دولت سیزدهم ، دو سیاست در رابطه با سیاست خارجی کشور اعلام شدکه با اجرای آن می توان دوره جدیدی از روابط بین ایران و قاره آفریقا را شاهد باشیم؛ سیاست اول دولت جنبه عام دارد، رویکرد دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی است و سیاست دوم که مختص آفریقاست توجه به آفریقا با محوریت همکاریهای اقتصادی و تجاری است و جمهوری اسلامی ایران از بدو شکل گیری، ارتباط و گسترش روابط با کشورهای آفریقا را در برنامه سیاست خارجه خود قرار داده است.

موحدی، آن چیزی که دوره جدید را نسبت به دوره های قبل از لحاظ محتوا تا حد قابل توجهی متمایز می کند در سه واژه معرفی کرد:

  • اصلاح در نگرش 2- استمرار در سیاست ها 3- تغییر رویکرد نسبت به آفریقا

موحدی بیان کرد: رویکرد دولت سیزدهم، توجه به دیپلماسی اقتصادی در پیگیری اهداف سیاست خارجی در جهت منافع کشور است، راهبرد جدید وزارت خارجه نسبت به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با قاره آفریقا در دوره جدید ناظر به چند فصل می باشد:

  1. حمایت و تشویق بخش خصوصی و فراهم سازی زمینه مانع زدایی و ارائه تسهیلات برای آنان
  2. اجرایی کردن کشت فراسرزمینی و دیگر طرح های کشاورزی با حضور ایرانیان در چند کشور ساحلی آفریقا
  3. تامین مواد خام معدنی مورد نیاز صنایع کشور از آفریقا با مشارکت طرف های ایرانی از طریق تملیک معدن و …
  4. ایجاد خط فعال منظم کشتیرانی بین بنادر کشورمان و بنادر آفریقایی جهت حمل محصولات و کالاهای ایرانی به آن قاره و واردات مواد معدنی و دیگر محصولات تولیدی قاره آفریقا
  5. راه اندازی خطوط هوایی مسافربری و کارگو
  6. کمک به سفارت خانه ها و سفرای محترم آفریقایی در تهران در امور اقتصادی و بازرگانی
  7. ایجاد ساز و کار مناسب برای کارگزاری های مالی و انتقال پول بین ایران و کشورهای آفریقایی در شرایط تداوم تحریم
  8. ایجاد کارگروه های مشاوره ای و حامی در 4 منطقه جغرافیایی آفریقا
  9. احیای سیاست برگزاری نمایشگاه های تجاری و شرکت در نمایشگاه های بین المللی

سخنرانی آقای ویکا خومالو

سفیر جمهوری آفریقای جنوبی در تهران

سمپوزیوم فرصتهای جدید سرمایه گذاری بین ایران و قاره آفریقا

خومالو در ابتدا درباره اقتصاد، تجارت و همچنین نکاتی مهم درباره نه استان آفریقای جنوبی که بستر مستعدی برای سرمایه گذاری و تجارت دارند، ارائه داد.

ایشان در ادامه افزود که کالاهای ایرانی در حال حاضر در فروشگاه های آفریقای جنوبی به فروش می رسد اما با توجه به نبود خط حمل و نقل مستقیم بین ایران و آفریقای جنوبی، از راهی طولانی و پیچیده به آفریقا انتقال می یابد، و داشتن خط مستقیم می­تواند به گسترش تجارت بین ایران و قاره آفریقا کمک شایانی بکند.

او در ادامه اضافه کرد که ایران بزرگترین تولید کننده LPG است و ایشان در حال مذاکره با ایران و امیدوار به این همکاری است و همچنین بخش محصولات غذایی و کشاورزی را فرصت دیگری برای روابط تجاری خواندند، و علاوه بر سخنرانان ایرانی، ایشان هم  تراز تجارت ایران با قاره آفریقا در این حوزه ها را بسیار پایین عنوان کرد.

وی بیان کرد که محصولات ایرانی با برند خارجی در آفریقای جنوبی وجود دارد، این یعنی اجناس به صورت مستقیم وارد نمی شود. سفیر آفریقای جنوبی با توضیحاتی در مورد آفریقای جنوبی سخنرانی خود را تکمیل کرد.

سخنرانی حجت الاسلام جوادی

مدیرعامل موسسه اعتباری ملل

جوادی در آغاز  با صلوات بر محمد و آل محمد و گرامی داشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، قاره آفریقا را سرزمینی بسیار حاصلخیز و سرسبز خواندند، که اطراف آن را هم اقیانوس های زیادی فرا گرفته است که فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و تجارت  می باشد.

 

و در ادامه راه نجات کشور از وضع اقتصادی موجود را سرمایه گذاری در عرصه بین الملل و برقراری روابط اقتصادی با کشورهای جهان خواند و همچنین نکته حائز اهمیت را توجه به حوزه درمان و پزشکی دانست و در پایان صحبت های خود به عنوان مدیر موسسه مالی و اعتباری ملل افزود: هیچ مشکلی بابت تبادلات مالی با کشورهای آفریقایی نداریم و نظام بانکی ما قادر است سرمایه گذارانی که با اجازه دولت ایران در کشورهای آفریقایی فعالیت می­کنند را پشتیبانی کند.

سخنرانی آقای سلیمان سنتورکی

سفیر جمهوری نیجریه در تهران

سفیر کشور نیجریه، در مقدمه درباره فرصت های سرمایه­گذاری، تاکید بر افزایش روابط تجاری _ بازرگانی و همچنین در مورد مشکلات ترابری کالاها بین نیجریه و ایران نیز صحبت کرد.

و همچنین در ادامه به دیدار وزیر امور خارجه نیجریه و ایران در نیویورک و ابراز امیدواری جهت همکاری های دو طرف اشاره کرد. ایشان با توجه به بستر مناسب کشاورزی در قاره آفریقا، مبحث کشت فراسرزمینی در نیجریه را پیشنهاد داد و در صحبت های پایانی خود افزود: ایران و نیجریه می­توانند در تولید گاز و نفت همکاری کنند، ما مشکلات برق داریم،  ولی گاز و نفت زیاد داریم پس ما به افرادی نیاز داریم که بتوانند در بخش برق سرمایه گذاری کنند.

سخنرانی کاپیتان شیرازی

مدیرعامل شرکت فلای قشم

شیرازی نداشتن خط پروازی مستقیم را یکی از بزرگترین مشکلات در عدم توسعه و رشد اقتصادی بین ایران و قاره آفریقا دانست و در ادامه کشور ایران را از نظر ارتباطات هوایی در بهترین منطقه سوق الجیشی جهان دانست و تحریم های صنعت هوایی و به روز نبودن هواپیماهای استراتژیک دوربرد را از مشکلات کشور خواند. ایشان افزود: وجود حدود 50 فرودگاه بزرگ بین المللی از نکات مثبت هوایی در جمهوری اسلامی  ایران است که ایران را در رتبه  10 فرودگاه برتر جهان قرار می دهد.

مزیت گسترش خطوط هوانوردی بین ایران و قاره آفریقا: وجود اماکن مقدس در ایران برای زوار قاره آفریقا (به علت وجود حدود 30 میلیون شیعه در آفریقا)، و بستر مناسبی که در ایران برای درمان و خدمات پزشکی وجود دارد می تواند صنعت گردشگری درمانی را رونق ببخشد و همچنین پیشنهاد مشارکت 15 میلیون دلاری برای خرید 3 فروند هواپیمای ایرباس 340 که هم توانایی جابجایی مسافر و هم توانایی جابجایی بار را دارد و  8 ماهه مبلغ سرمایه گذاری آن باز می گردد، از جمله نکاتی است که می­تواند ضرورت تأسیس خط مستقیم بین ایران و قاره آفریقا را بیان کند.

پنل گردشگری

شروع پنل گردشگری با صحبت های آقای دکتر میسمی زاده استاد دانشگاه، در مورد اهمیت صنعت گردشگری در جهان و اینکه کشورهای مختلف به دنبال بهره گیری صددرصدی از این صنعت می باشند و ایران یکی از ده کشور برتر جهان از نظر جاذبه های گردشگری می باشد که بستر مناسبی برای صنعت گردشگری به شمار می رود.

او همچنین اضافه کرد که مدیریت گردشگری دانش گردشگری می­باشد که دامنه بسیار گسترده ای از رشته های علمی را در اختیار دارد .

سخنرانی دکتر عبدالملکی

رئیس کمسیون گردشگری اتاق بازرگانی

عبدالملکی با بیان مشروحاتی درباره اتاق ایران، که به عنوان مشاور و بازوی سه قوه اجرایی جمهوری اسلامی ایران قراردارد، افزود،  این اتاق داری 18 کمیسیون می باشد و کمیسیون گردشگری 14 کمیته دارد و تمام این کمیته ها به اندازه یک معاونت وزارت خانه مشغول فعالیت می باشند.

ایشان در ادامه نقش بالای آفریقا را در رونق صنعت گردشگری ایران بیان کرد که به این شرح می باشد :

جمعیت قاره آفریقا 1.5 میلیارد نفر می باشد که از لحاظ گردشگری هیچ شناختی از دو  طرف صورت نگرفته است، که این مراسم شروعی برای شناخت کامل و بهره بری از صنعت گردشگری ایران و قاره آفریقا می­باشد و از گروه خصوصی کسب و کار الفجر تشکر می­کنم و مشتاق برنامه های اجرایی در تمام بحث های گردشگری می باشم و آمادگی و حمایت خود را در حوزه صنعت گردشگری اعلام می­کنم.

در ادامه مراسم آقای دکتر رضوانی فر فعال حوزه گردشگری پزشکی و سلامت، افزود که کشور ایران دارای ظرفیت های متعددی در زمینه گردشگری سلامت می باشد و نکته حائز اهمیت، هزینه بسیار پایین درمان در ایران نسبت به کشورهای اروپایی می باشد و گردشگری درمانی را موجب وحدت، یکپارچگی، رفاه مردم و اصلی ترین آن کمک به اقتصاد کشورمان دانست.

آقای دکتر اصلیان

استاد دانشگاه و معاون اسبق سازمان محیط زیست

اصیلیان در ابتدای صحبت های خود از ریاست گروه کسب و کار الفجر، توتونچی که باعث ایجاد این رویداد مهم و بزرگ برای اولین بار در کشور شدند تشکر ویژه ای کرد، سپس صنعت گردگشری را صنعتی بدون بو خواند و در ادامه توضحیاتی را در مورد آمار های درآمد جهانی در حوزه گردشگری بیان کرد که در سال 2010 معادل 6% GDP و 30 % درآمد خدماتی در سطح بین المللی بوده است که بعد از صنعت خودرو سازی و نفت می­تواند بیشترین درآمد را وارد کشور کند.

سخنرانی آقای دکتر سیامک صابر

دبیر دپارتمان پزشکی گروه بین المللی الفجر

و عضو انجمن ژنتیک اروپا

صابر با سابقه فعالیت پانزده ساله بین المللی در زمینه پزشکی بیان کرد که ایران علی­رغم مشکلات و تحریمها به موفقیت های چشم گیری در عرصه پزشکی دست یافته که می­توان به ساخت دارو های گیاهی، شیمی درمانی و بیوتکنولوژی و واکسن­هایی که در دنیا به نام ایران ثبت شده اشاره کرد.

او در ادامه افزود کشور ایران با داشتن بیش از 800 نوع گیاهان دارویی توانایی ساخت داروهای سنتی را دارد و به تمامی بیماران داخل کشور و بیماران خارجی که به دلیل درمان از ایران به خارج عزیمت می­کنند گفت: ما توانایی این را داریم که با ارائه خدمات با کیفیت، نه تها مانع از عزیمت بیماران داخلی به خارج کشور بشویم بلکه میتوانیم بیماران خارجی را هم پذیرا باشیم. از جمله بیماری های شایع در کشورهای آفریقایی، بیماریهایی پوستی و جلدی است و این امر می­تواند به تجارت بیوتکنولوژی و مدیکال توریسم کمک کند.

او هزینه درمان کم، همراه با دریافت خدمات مطلوب را نقطه قوتی برای ورود توریست سلامت، به کشور دانست.

سخنرانی دکتر محبی نظر

معاون کسب و کار بین الملل گروه اقتصادی تدبیر ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

محبی نظر سخنرانی خود را در ابتدا با جمله ای از نلسون ماندلا: “شخصی که برنده است همان رویاپردازی است که نا امید نشده که این باعث خودباوری می شود” که برای مثال خودباوری عینا انقلاب اسلامی ایران می باشد، آغاز کرد.

سپس با اشاره به بازار های نوظهور و حضور قدرت های بزرگ جهانی در آفریقا، این قاره را قاره فرصت ها و دارای ظرفیت مناسب برای توسعه تجارت ایران دانست. در ادامه با بیان پایان آپارتاید یا همان تبعیض نژادی که در پایان هزاره سوم صورت گرفت گفت: امیدواریم شاهد این باشیم که تبعیض در تمامی حوزه ها به ویژه اقتصادی، علم و فناوری پایان یابد، ایشان در این مورد افزود در آغاز شیوع کرونا ما قادر به واردات ونتیلاتور و واکسن به ایران نبودیم و همین طور دسترسی به بانک های اطلاعاتی برای تولید واکسن کوو برکت ایرانی که دراختیار بقیه کشور ها بود از ما سلب شد.

او در ادامه گفت: در حال حاضر 50 % مردم جهان واکسن دریافت نکرده اند که اکثر آنها مردم قاره آفریقا هستند، که طبق صحبت های متخصصین بین الملل “ما نمی­توانیم یک جزیره امن در یک دریای متلاطم داشته باشیم” که در این مورد حتی اگر یک قبیله در آفریقا واکسن دریافت نکرده باشند کشور ایران هم امن نخواهد بود، بنابراین آفریقا نیازمند ما و  نیازمند کمک ماست و این یک فرصت برای ایران است که با توجه به آمادگی کشور عزیزمان برای انتقال واکسن و دارو ، بتوانیم در این حوزه فعالیت تجاری داشته باشیم. وی با اشاره به جایگاه بالای آفریقا در سال 2050 درجهان، که جایگاه مهمی می باشد، حضور مستمر ایرانیان را باعث رشد در هر زمینه برای هر دو طرف دانست.

 سخنرانی آقای دکتر قربانی فراز

رایزن سابق بازرگانی ایران در الجزایر و تونس

مسئول امور تجاری اتحادیه اروپا

و هماهنگ کننده امور مرکز تجارت بین الملل در ITPO

قربانی فراز بازار هدف اکثر تجار مطرح دنیا را، بازار آفریقا دانست و توضیحاتی را نسبت به این قاره ارائه داد که در مرحله اول تجار باید کشور های هدف خود را انتخاب کنند و ظرفیت های مورد نیاز آن کشور را شناسایی کنند و در ادامه آفریقا را مرکز سرمایه در جهان خواند.

ایشان آفریقا را به دو بخش شمالی و زیر صحرا تقسیم کرد، کشور های آفریقایی در غرب تحت استعمار کشور فرانسه و در شرق تحت استعمار بریتانیا می­باشد و در ادامه حضار را به کسب دانش در حوزه تجارت آفریقا دعوت نمود.

آقای سید رائد موسوی

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه تبادل تجاری آفریقا

موسوی با بیان اینکه، از مشکلات کشورهای آفریقایی با محصولات ایرانی، عدم خدمات پس از فروش و پاسخ ندادن به درخواست ها است. با معرفی پلتفرم Iran2Africa  که یک سایتB to B  است، بیش از 2500 کالای ایرانی را در خود قرار داده است و  به 3 زبان عربی، انگلیسی و فرانسوی می باشد، توضیحاتی را برای خرید و فروش در این سایت ارائه کرد و در ادامه افزود که:هم اکنون 3 شرکت در غرب و شرق آفریقا  ثبت شده است که می­تواند خدمات مورد نیاز مصرف کنندگان را ارائه دهد.

و در پایان به نکاتی درباره برگزاری نمایشگاه حضوری در کشورهای آفریقایی پرداخت که این امر در فاز بعدی منجر به ارائه و فروش کالاها می­شود.

پنل توانمندی‌های اقتصادی زنان

خانم دکتر مجدانی

جامعه شناس و کارآفرین

مجدانی با بیان اینکه گروه کسب و کار الفجر، اولین سمپوزیوم توسعه کار و تجارت را برای بانوان ایجاد کرده است و تشکر از رئیس این مجموعه، از مقامات بلند پایه افریقایی و از مجمع زنان و بانوان آفریقایی درخواست کرد که در عرصه تجارت با بانوان ایرانی همکار شوند .

به گقته ایشان علی رغم شعارهایی که بسیاری از نهادها برای حمایت از زنان ایرانی سردادند و به هیچ کدام به جامه عمل نپوشاندند گفت : این مشکلات و بلاتکلیفی ها را قطعا جامعه زنان آفریقا هم دارند و از تمامی بانوان کشور که در تجارت و صادرات مشغول هستند، دعوت به همکاری نمود.

خانم دکتر عالمی

کارآفرین و صنعتگر

عالمی ابتدا بیان کرد که، زنان دیرتر در عرصه کار و سیاست ظاهر شدند و هرجایی که زن و مرد در کنار هم مشغول به کار شدند زنان قطعا تلاش بیشتری انجام داده اند. ایشان خاطر نشان کرد که در جامعه ما زنان بسیار موفقی در عرصه های مختلف اجتماعی، ورزشی، هوافضایی برنده جایزه های نوبل هستند، اما این تعداد اندک است و زنان با تلاش و کوشش می­توانند به پیشرفت های چشم گیر دست یابند و افزود که این طرز فکر اشتباه است که بعضی از افراد تصور می­کنند که زنان با کار کردن در اجتماع، جایگاه مردان را تصرف و زیر ذره بین می­برند و در پایان هم از تمامی زنان کشورهای آفریقایی و مقامات بلند پایه آنها در تمامی عرصه های تجاری دعوت به همکاری نمود.